"POLISH DESIGN. Tomorrow is today"

Opublikowano 29 marca 2017

Od 4 do 9 kwietnia 2017 roku w Mediolanie, podczas najważniejszego na świecie wydarzenia w dziedzinie designu – Salone del Mobile, odbędzie się wystawa „POLISH DESIGN. Tomorrow is today”. Wystawa, prezentowana w ramach SUPERDESIGN Show w Superstudio Più PIÙ, pokazuje wydziały projektowe polskich uczelni artystycznych przez pryzmat unikalnego dla każdej z nich kontekstu geograficznego, zasobów naturalnych regionu, regionalnych tradycji i historii. W wystawie uczestniczy osiem polskich państwowych uczelni artystycznych: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

Kuratorką wystawy i autorką jej aranżacji jest Dorota Koziara – absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, polska projektantka prowadząca własne studio w Mediolanie, kuratorka wielu wystaw. Autorem plakatu oraz komunikacji wizualnej wystawy jest dr Marcin Markowski.

Głównym inicjatorem i organizatorem wydarzenia jest Akademickie Centrum Designu realizujące wystawę we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza działającym pod marką Culture.pl oraz Konsulatem Generalnym Rzeczypospolitej Polskiej w Mediolanie.

Wystawa „POLISH DESIGN. Tomorrow is today” ma na celu przybliżenie międzynarodowej publiczności specyfiki nauczania i unikalnego podejścia do współczesnego projektowania w Polsce. To nie tylko przekrojowa wystawa prac i projektów. To, co wyróżnia polską wystawę, to konsekwentne pokazanie efektów pracy studentów w indywidualnym kontekście charakteryzującym poszczególne uczelnie. Oryginalna aranżacja zaprojektowana przez „Dorota Koziara Studio” opiera się na idei otwartych ksiąg opowiadających historię każdej uczelni z osobna. Prezentowane obiekty i projekty dopełniają dopracowane, nowoczesne prezentacje multimedialne.

W przeszłości każda polska uczelnia artystyczna charakteryzowała się odrębną specyfiką. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, słynęła z projektowania tkaniny i ubioru, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu – szkła i ceramiki, a uczelnia poznańska – głównie mebli.

Obecnie różnice między uczelniami się zacierają, ale jednocześnie każda z nich zachowuje unikalny charakter, który zobaczyć można na wystawie „POLISH DESIGN. Tomorrow is today”.

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku dzięki położeniu nad Zatoką Gdańską słynie z projektowania statków i okrętów. Na wystawie w Mediolanie zobaczyć można je w formie prezentacji multimedialnej oraz jako obiekt w mniejszej skali – kajak „Rower wodny – zrób to sam” Roberta Mrowca. Drugim ważnym aspektem, bazującym na bogatej historii Gdańska, który leży na szlaku bursztynowym, jest projektowanie biżuterii.

Kolejną uczelnią, która zaprezentuje się na tegorocznym Salone del Mobile 2017, jest Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Położona w historycznie ważnym centrum włókiennictwa, akademia od lat słynie z projektowania ubioru i tkanin. Z tej wiodącej w Łodzi dziedziny w Mediolanie zostaną zaprezentowane relacje z dyplomowych pokazów mody oraz pokaz projektów kostiumów teatralnych.

Trzecim przykładem dopełniającym różnorodny obraz polskich szkół projektowych jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, która słynie z pracowni animacji i grafiki. To właśnie w tej części Polski historycznie istniały najważniejsze wytwórnie filmów animowanych. Dlatego też na wystawie w Mediolanie będzie zaprezentowanych wiele projektów z tej dziedziny, a także z dziedziny ilustracji. Ciekawym wątkiem działalności katowickiej uczelni, położonej w najbardziej uprzemysłowionej części Polski, są projekty związane z problematyką socjalną i rewitalizacją miast. Zaprezentowane zostaną innowacyjne projekty przygotowane dzięki współpracy ze Śląskim Uniwersytetem Medycznym w Katowicach oraz Fundacją Rozwoju Kardiologii w Zabrzu, m.in. „detektor tętna płodu” Klaudii Gołaszczyk-Mieszko.

Wybiegający w przyszłość, futurystyczny projekt zaprezentuje najstarszy polski wydział projektowy. Wydział Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie pokaże instalację MARS 2030 – projekt konfigurowalnej przestrzeni mieszkalnej dla załogowych statków kosmicznych, inspirowany planowanym na 2030 rok lotem załogowym na planetę Mars. Projekt ten powstał we współpracy z NASA Ames Research Center, w konsultacji z dr Jessicą Marquezdr. Jurkiem Parodi. Oprócz tego projektu Wydział zaprezentuje w postaci multimedialnej efekty kształcenia w zakresie komunikacji wizualnej i szeroko rozumianego produktu.

Poznański Uniwersytet Artystyczny zaprezentuje się w Mediolanie nie tylko z wiodącym kierunkiem projektowania mebli, ale też z grafiką, projektowaniem produktu oraz architekturą.

Podobnie Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu zaprezentuje efekty pracy na wiodących kierunkach kształcących w zakresie wzornictwa szkła i ceramiki oraz wybrane przykłady innych dziedzin, jakie studiuje się we Wrocławiu, w tym projektowanie środków transportu.

Z kolei najmłodsza, ale za to wyjątkowa uczelnia, łącząca sztuki wizualne, projektowanie oraz muzykę – Akademia Sztuki w Szczecinie – zaprezentuje się w Mediolanie z projektami wnętrz oraz realizacjami z dziedziny architektury wnętrz.

I w końcu zaprezentuje się również warszawska Akademia Sztuk Pięknych z projektami mebli oraz przedmiotów powstałych w ostatnich latach na tej jednej z najstarszych w kraju uczelni artystycznych.

Ważną częścią wystawy jest multimedialna prezentacja systemu szkolnictwa artystycznego w Polsce. W Polsce design studiuje się głównie w akademiach sztuk pięknych, które mają rangę uniwersytecką i oferują studia na trzech stopniach: licencjackim, magisterskim i doktoranckim. Polskie uczelnie artystyczne przyznają honorowe tytuły doktora honoris causa wybitnym osobistościom ze świata kultury, sztuki i designu m.in. guru międzynarodowego designu – Alessandro Mendiniemu, któremu tytuł przyznała Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, czy Peterowi Greenaway’owi – uhonorowanemu przez Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Na państwowych uczelniach artystycznych w Polsce projektowanie studiuje się w szerokim spektrum – począwszy od architektury, poprzez architekturę wnętrz, projektowanie dla przemysłu, na grafice projektowej skończywszy. W dziedzinach projektowych nauczanie charakteryzuje stały kontakt ze sztukami wizualnymi, co daje studentom możliwość szerszego spojrzenia nie tylko na samo projektowanie i jego problematykę, ale stanowi także ważną podstawę przyszłej pracy projektanta.

Polskie uczelnie są otwarte na wymianę wiedzy i doświadczeń z różnymi środowiskami – prowadzą m.in. prace badawcze we współpracy z biznesem i ośrodkami naukowymi zajmującymi się innymi dziedzinami. Mają też rozbudowany program wymiany zagranicznej studentów, doktorantów i pedagogów. Cenioną inicjatywą polskich uczelni artystycznych jest organizacja warsztatów i plenerów projektowych. Filmy z takich wyjazdów, dających możliwość twórczej konfrontacji, dyskusji czy też wspólnej pracy ze studentami z uczelni z kraju i z zagranicy, zobaczyć można na wystawie.

Wystawa jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 oraz środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem wydarzenia jest Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Mediolanie. Ekspozycja została objęta patronatem honorowym: Prezydenta Miasta Łodzi, Prezydenta Miasta Szczecina, Prezydenta Miasta Katowice, Prezydenta Miasta Gdańska.

 

W załączeniu tekst kuratorski oraz szersze opisy szkół i ich prezentacji.

„POLISH DESIGN. Tomorrow is today”

4 – 9 kwietnia 2017

Superstudio PIÙ, via Tortona 27, Mediolan

 

Akademickie Centrum Designu

Od 2014 r. przy Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi funkcjonuje Akademickie Centrum Designu. Powstało ono w celu zintegrowania wydziałów projektowych wszystkich państwowych wyższych szkół artystycznych, stymulacji ich rozwoju, innowacyjności procesów dydaktycznych, a także zacieśnienia współpracy z podobnymi jednostkami w Europie i na świecie. Kluczowym zadaniem instytucji ma być promocja krajowych szkół designu i kreowanie wizerunku polskiego wzornictwa poprzez stworzenie platformy łączącej potencjał naukowy, dydaktyczny i aparaturowy oraz podniesienie konkurencyjności i atrakcyjności studiów na kierunkach projektowych w państwowych uczelniach artystycznych.

 

Culture.pl: promocja polskiego designu na świecie

Zadaniem Culture.pl, flagowej marki Instytutu Adama Mickiewicza, jest promocja Polski i polskiej kultury za granicą. Pod marką Culture.pl prezentujemy wysokiej jakości inicjatywy i wydarzenia z zakresu muzyki, sztuki czy designu. Portal Culture.pl to codziennie aktualizowany serwis informujący o najciekawszych wydarzeniach związanych z polską kulturą na całym świecie. To także największe i najbardziej wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze. Specjalna zakładka poświęcona designowi prezentuje najnowsze trendy we współczesnym polskim designie i najnowsze projekty polskich projektantów.

Zakrojona na szeroką, ogólnoświatową skalę promocja polskiego wzornictwa to jeden z priorytetów operacyjnych Instytutu Adama Mickiewicza. Design służy jako platforma do prezentacji współczesnej polskiej kultury i promocji polskiej kreatywności. Kluczem do sukcesu jest owocna współpraca z renomowanymi partnerami, takimi jak: Ventura Lambrate (Mediolan), London Design Festival, Maison&Objet (Paryż), Paris Design Week, DW! Sao Paulo Design Weekend, Inno Design Tech Expo (Hongkong), Business of Design Week (Hongkong), Istanbul Design Week, International Furniture Fair Singapore, Design Trade Copenhagen, International Contemporary Furniture Fair (Nowy Jork), Wanted Design (Nowy Jork), Stockholm Furniture and Light Fair, What Design Can Do! (Amsterdam), Dutch Design Week (Eindhoven) oraz Wallpaper*.

 

Do pobrania: plakat (pdf)