Artystyczna Pracownia Gościnna

Paulina Włostowska (ur. 1987 w Warszawie) - artystka wizualna, w swojej pracy bada i parafrazuje sztuki plastyczne i dekoracyjne. Zajmuje się malarstwem, realizacją murali, liternictwem i tkaniną, a także niskonakładową grafiką warsztatową: tworzy autorskie ziny i artist booki. W doborze medium artystka pozostaje świadoma jego historycznego kontekstu, który skrupulatnie analizuje i reinterpretuje, przywracając je współczesności. W 2012 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Uzyskała również specjalizację w pracowni tkaniny tradycyjnej u prof. Doroty Grynczel. Jej prace były pokazywane m. in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Muzeum Lniarstwa w Żyrardowie oraz w Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie. Współpracuje z galerią Polana Institute, z którą zrealizowała m. in. wystawy indywidualne „Epifania Parerga” w Petrykozach (2021) i „Papieroplastyka” w Warszawie (2020), oraz z Fundacją Razem Pamoja. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki (2022).

 

O PRACOWNI
Wprowadzenie: Omówienie programu pracowni, wybranych zagadnień malarskich, warsztatowych oraz oczekiwań i interpretacji studentek/ów na temat powyższych tematów. Zarys technologii malarskich, pigmentów, rodzajów farb w celu przygotowania i wprowadzenia do indywidualnego warsztatu studentek/ów (np. podobrazi, papierów, tkanin, etc.). Oprócz działań w pracowni na podstawie ustawionych przeze mnie pomocniczych martwych natur proponuję również możliwość pracy studentek/ów nad określonymi zagadnieniami w ramach własnych obszarów/ tematów malarskich lub projektowych.

I ćwiczenie: relacje podstawowe (październik – listopad) Praca na podstawie martwej natury nr 1 (ścinki papierów, folii, tektur i innych materiałów plastycznych) lub wybranego tematu. Zagadnienia w ramach ćwiczenia: interpretacje kompozycji, kształtów, kolorów, struktur, światła etc. w ramach działań malarskich, szkice malarskie i przestrzenne, kadry, detale i całość. Cele: Poznanie podstawowych środków oraz zagadnień w ramach malarstwa. Myślenie o barwie w kontekście działań na płaszczyźnie, a także możliwych obiektów przestrzennych.

II ćwiczenie: monochrom (listopad – grudzień) na podstawie martwej natury nr 2 (tkaniny, włóczki, tekstylia etc.) lub wybranego tematu Zagadnienia w ramach ćwiczenia: pogłębienie analizy barwy i jego znaczenia, kolor selektywny jako dominanta, poszukiwania w ramach jednej barwy; temperatura, walor, struktura, symbolika i znaczenie koloru, odcienie i pigmenty malarskie, a wzorniki kolorów (RAL, NCS). Cele: Badanie relacji kolorystycznych w ramach wybranej barwy. Analiza znaczenia koloru i jego funkcji.

III ćwiczenie: materiały (grudzień- styczeń) na podstawie martwej natury nr 3 (drewno, beton, metal) lub wybranego tematu

Zagadnienia w ramach ćwiczenia: obserwacja naturalnych materiałów takich jak: drewno, kamień, metal, szkło, tworzywa sztuczne etc., badanie różnic w strukturach, fakturach, odcieniach wybranych materiałów, analiza właściwości wybranych materiałów w kontekście zagadnień malarskich. Cele: Próba ujęcia w szerszym kontekście artystycznym i malarskim materiałów wykorzystywanych w pracach projektowych.

Podsumowanie: Proponowany program pracowni gościnnej ma na celu zapoznanie oraz doświadczenie studentek/ów z wybranymi zagadnieniami malarskimi. Badanie statusu malarstwa oraz jego materialności w kontekście płaszczyzny obrazu oraz prac przestrzennych. Znajomość powyższych może przyczynić się w znacznym stopniu do rozwinięcia indywidualnego języka artystycznego, jak i również wpłynąć na wykorzystanie go w pracy projektowej.

Podstawa zaliczenia: Aktywne uczestniczenie w zajęciach oraz wykonanie prac rysunkowych i malarskich, w ramach przedstawionych ćwiczeń. Forma oraz ilość prac odpowiadających poszczególnym tematom zostaną uzgodnione indywidualnie w ramach pracowni gościnnej.

O mnie:
paulinawlostowska.com
https://www.instagram.com/paulinawlostowska/

Aktualne wystawy:

  • Spółdzielnia prac malarskich, wystawa indywidualna, Muzeum Warszawy, do 31 grudnia 2023, kuratorka: Zofia Rojek
  • UrbaMistyka, wystawa zbiorowa, Muzeum Tatrzańskie, Zakopane, do 3 listopada 2023, kuratorka: Anna Batko


Pracownia do wyboru dla osób studiujących na II i III roku studiów licencjackich (Projektowanie Produktu i Komunikacji Wizualnej / Katedra Mody)

Zajęcia odbywają się w środy 9.30 - 13.30 oraz w piątki 14.30 - 18.00 (przerwy ustalane są przez osobę prowadzącą).

 

W semestrze 2 zajęcia w Pracowni Gościnnej poprowadzi Wojciech Gilewicz

 

Wojciech Gilewicz jest malarzem, fotografem, a także autorem filmów wideo. Artysta postrzega malarstwo jako działanie, proces i doświadczenie w wyniku, których powstanie obrazu (płaskiego dekoracyjnego obiektu) jest jedną z wielu możliwości, wcale nie najważniejszą. Artysta unika ostatecznych rozstrzygnięć a jego działania malarskie, w których czynny udział biorą widzowie, często dzieją się na przestrzeni wielu lat. W swoich projektach wideo Gilewicz niejednokrotnie występuje po obu stronach kamery wyznając zasady ekonomii samowystarczalności. Jego ostatnia praca wideo pt. „Spacery po śmieciach” zrealizowana w Nowym Jorku prezentowana po raz pierwszy publicznie w Galerii Białej w Lublinie (2022), jest swojego rodzaju spacerami po mieście ze śmieciami w tle, gdzie w dość swobodnej narracji poruszane są przez bohaterów filmu takie tematy jak trash diving, no waste culture, circular economy czy freeganizm. Tematy związane z surowcami/odpadami/śmieciami artysta rozwija w Walewska8Studio, jego lokalnej inicjatywie działającej na Pradze Południe w Warszawie. W latach 2017—2021 artysta prowadził Beach64Retreat nad oceanem w Rockaway, w dzielnicy Queens w Nowym Jorku, oddolną, niezależną i bezpłatną inicjatywę dla twórców z różnych dziedzin jako swoją odpowiedź na postępującą prekaryzację w sektorze kultury i sztuki. Wojciech Gilewicz jest współzałożycielem artystycznego kolektywu Inne Towarzystwo działającego w Warszawie od 2022.