Projektowanie doświadczeń - tekst kuratorski

Opublikowano 19 lutego 2022

Wystawa Projektowanie Doświadczeń została przygotowana dla Poznań Design Festiwal 2021, który podczas 8 edycji w 2021 roku prezentował prace nawiązujące do hasła ZAKORZENIENIE. Inspiracja tradycją. Zakorzenienie. Inspiracja tradycją”. 

Gdy bliżej przyglądamy się tym pojęciom, przestają one być jednoznacznie tożsame. Zakorzenienie to część, która odpowiada za nasz związek z Naturą, Ziemią. Tradycję stworzyli ludzie, rozwijając naszą cywilizację,  Budując i czerpiąc z różnych kultur. Jako ludzie pozostajemy pomiędzy tymi obszarami i potrzebujemy odpowiedniego balansu, żeby żyć w zdrowej harmonii.

Cywilizacja osiągnęła moment krytyczny dla Ziemi. Dla designu oznacza to nowe wyzwania  – potrzebę zaprojektowania od nowa naszej codzienności, naszych postaw i rytuałów. Naszym orężem jest nieograniczona wyobraźnia, a także wiedza, nauka i technologia. 

W czasach, gdy świat wirtualny i rzeczywisty przenikają się, nasze otoczenie jest nieustającą inspiracją dla ciągłego rozwoju. Jednocześnie coraz silniej odczuwamy potrzebę zakorzenienia, rozumianego jako gotowość do ciągłego obserwowania natury, tradycji i codzienności. Czerpiemy z różnorodności świata, ale coraz wyraźniej widzimy, że jesteśmy tylko jego częścią. Projektowanie doświadczeń to moment, w którym nasza uwaga przenosi się ze sfery „mieć” do sfery „być”. Nowe rozumienie współczesności i designu wymusza na projektantach synkretyczne wykorzystanie szerokiego spektrum oddziaływania form, które mogą mieć silny i realny wpływ kulturotwórczy.

Prezentowane prace obejmują obszary rozumienia codzienności praktyk kulturowych, które stanowią podstawę naszego funkcjonowania, gdzie nie ma matematycznej precyzji, czy definiowania rzeczywistości per se. Kultura i tradycja podlega ciągłym zmianom, które sprawiają, że pojęcia te wciąż definiują się na nowo.  Wystawa “Projektowanie doświadczeń” pokazuje wspomniane wątki i jest także próbą takiej definicji.

Wystawa prezentuje obiekty, projekty i dokumentacje działań wideo.  

Techniczna strona wystawy została przygotowana w duchu naszego rozumienia nowoczesnego świata designu i projektowania doświadczeń. Materiały z wystawy zostaną poddane recyklingowi podczas warsztatów organizowanych z Nowym Teatrem w Warszawie  oraz w Wolskim Centrum Kultury.  Do  prezentacji obiektów w poznańskiej edycji wystawy zostały wykorzystane stoły zaprojektowane w Eksperymentalnej Pracowni Drewna prowadzonej przez dr. Pawła Jasiewicza. Projekt aranżacji przestrzeni bufetu wydziałowego powstał dla zabytkowego budynku przy ul. Myśliwieckiej w Warszawie. Po uwzględnieniu wielu wymogów i założeń powstały stoły w kompaktowych rozmiarach, które można dowolnie aranżować,  zestawiać i przenosić. 

Codzienność na nowo to między innymi projekt „Chleb wspólnie”, w którym narzędzia do pieczenia chleba są tak naprawdę pretekstem do odszukania sensu wspólnoty i wymiany międzykulturowej. To również „Bono”, które uczy jak łatwo jest wytwarzać materię ziemi, „Algator” do domowej hodowli alg – cennego źródła wielu składników odżywczych, czy „Budujemy dom” – w którym praca staje się wspólnotowym przeżyciem.

Na wystawie pokazujemy również projekty, których autorzy manifestują konkretne postawy, wynikające z krytycznego i szczerego podejścia do uświęconych tradycji, jak w projektach „Flaga” „Totem”. Jest również krytyka liberalno-kapitalistycznego systemu w projekcie „Kapitalistyczne zabawki” a także konsumpcjonizmu w projekcie „Takie buty”. W końcu, projekt „Boty klimatyczne”, który  jest narzędziem kształtującym i wspomagającym bunt społeczny.

Projektowanie doświadczeń odnosi się bezpośrednio do czucia i przeżywania, dlatego warto zwrócić uwagę na „Body Operę”, która jest instalacją umożliwiającą percepcję muzyki za pomocą więcej niż jednego zmysłu. Ważnym projektem jest „Obwara” – ceramiczne naczynia przejścia między życiem a śmiercią bez koniecznego już kontekstu religijnego.

Zawsze mamy alternatywę, trzeba tylko uruchomić wyobraźnię. To tak, jak w tkaninach Magdy Komar, które są skrawkami materiału, ale w innej skali mogą stać się na przykład pawilonem lub elementem jakiegoś akcesorium. Manipulacja i gra światłem daje nieograniczone możliwości budowania nastroju co pokazuje projekt „Space as an object”. Kluczowym pojęciem dla wyobraźni jest zabawa, dlatego znajdziemy na wystawie „Gry i zabawy” a także „Opniaki – leśny plac zabaw”.

 

Kuratorki wystawy:
dr Ewa Maria Śmigielska,
dr Magdalena Małczyńska-Umeda

redakcja:
Joanna Parczyńska

Identyfikacja Wizualna:
Jakub Pionty Jezierski