Artur Frankowski: Design jako program. Programowanie i projektowanie graficzne

Opublikowano 17 października 2022

 

Z przyjemnością prezentujemy nową książkę naszego wykładowcy prof. dr hab. Artura  Frankowskiego pt. „Design jako program. Programowanie i projektowanie graficzne”.

Czy projektanci i projektantki graficzne zostaną wkrótce zastąpieni przez sztuczną inteligencję? Jak będzie rozwijać się design w najbliższych latach? Odpowiedzi na te pytania możemy szukać analizując na nowo historię projektowania.

W latach 60. dwudziestego wieku szwajcarski projektant Karl Gerstner zaproponował nowy sposób myślenia o projektowaniu wprowadzając pojęcie systematycznego projektowania (programu) wykorzystującego szereg zmiennych procesu projektowego. Wskazał jednocześnie na potencjalne możliwości w projektowaniu graficznym wynikające z zastosowania komputerów. Wraz z pojawieniem się komputerów osobistych poglądy te były rozwijane w latach 90. między innymi przez Muriel Cooper, Alana Kaya czy Johna Maedę. Pod koniec dwudziestego wieku technologie komputerowe, w tym sieć internetowa, zdominowały nasze codzienne życie i ekonomię. Opublikowanie przez Bena Fry’a and Casey’ego Reasa języka programowania Processing w 2001 roku umożliwiło wielu artystom i projektantom stworzenie własnych narzędzi projektowych, jednocześnie zbliżając do siebie profesję designera i programisty.

 

Niniejsza publikacja stanowi podsumowanie studiów badawczych oraz działań artystycznych autora związanych z kodowaniem i grafiką, będąc jednocześnie nowym spojrzeniem na dziedzinę projektowania graficznego, w szczególności typografię, poprzez pryzmat programowania i nowych technologii.

Książkę można nabyć w internetowym sklepie ASP